A per 13. napján ismét a franciaországi nyomozást vezető terrorelhárítási rendőrt hallgatja meg az esküdtszék, aki bemutatja azokat a hang- és képfelvételeket, amelyeket a merényleteket magára vállaló Iszlám Állam propagandagépezete gyártott. Ezek elkészítéséhez már fél évvel a terrortámadás előtt hozzáláttak.
A rendőrség terrorelhárítási részlegének 99-es számmal jelölt nyomozója arra hívja fel a figyelmet, hogy a „médiadzsihád” jelentőségét már az al-Kaida is felismerte, de az Iszlám Állam fejlesztette tökélyre saját hírügynökségének megalapításával. A párizsi merényletekről előzetesen is készített tartalmakkal ugyanakkor a terror felnagyítása és bázisa lelkesítése is célja volt az Iszlám Államnak. „A profi módon összeállított anyagok a nyugati popkultúra referenciáit használják a videójátékok és a hollywoodi produkciók mintájára” – hangsúlyozza a rendőr.
A merényletsorozatot egymást követőt több üzenetben is vállalta az Iszlám Állam, mindegyikben újabb információkat közzétéve a merénylőkről, ami nagyban segítette a nyomozást. Az első alig néhány órával a támadás után jelent meg, november 14-én 11 óra 54 perckor a Telegram csevegőoldalon. A nyomozó az ötperces hangüzenetet teljes egészében lejátssza az esküdtszék előtt.
A felvétel egy úgynevezett anasiddal, egy zenei kíséret nélküli iszlám vallásos énekkel kezdődik. Ez az egyetlen zenei műfaj, amelyet a terrorszervezet megtűr. „Előre, előre, előre. Soha nem hátra, soha nem kapitulálva. Előre, előre, előre, előre. Legyőzhetetlen harcos, karddal a kezedben, öld meg őket!”. A tárgyalóteremben a hallgatóság érzékelhetően zavarban van a francia nyelven elhangzó, modern hangzású, gyönyörűen előadott lágy dallam és a kegyetlen tartalom ellentmondásos hatásától.
A dal abbamarad, és egy másik hang felolvassa a közleményt: „Robbanóövet és gépkarabélyt viselő nyolc testvér célba vett a francia fővárosban előre és alaposan kiválasztott helyszíneket: a Stade de France-ot két keresztes ország, Franciaország és Németország mérkőzésének idején, a Bataclant, ahol több száz bálványimádó gyűlt össze egy perverz ünnepen, valamint más célpontokat Párizs 10-ik, 11-ik és 18-ik kerületében (…) Franciaországnak és mindazoknak, akik hasonló úton járnak, tudniuk kell, hogy ők az Iszlám Állam legfőbb célpontjai, és továbbra is érezni fogják a halálszagot, mert olyan keresztes hadjáratnak álltak az élére, amely sérteni meri profétánkat, és mert repülőkkel csap le muzulmánokra a kalifa földjén. És ez a támadás csak a vihar kezdete” – zárul a közlemény, mielőtt ismét felcsendülne az ének. „Előre, előre, előre, előre, soha nem hátra, soha nem kapitulálva. Habozás nélkül öld meg az ördög katonáit! Ontsd ki a vérüket még a saját házukban is. Semmi vita, sem filozófia. Vagy megölöd őket, vagy ők ölnek meg téged. Elveszett, aki szembeszegül a sariával. Vágd le a tudatlanság fejét, vágd le az eltévelyedés katonáinak fejét!”
A hallgatóság kezdeti zavarát elképedés és viszolygás váltja fel. Megkönnyebbülést jelent, amikor a nyomozó részletesen elemezni kezdi az uszítóbeszédet.
A felvételen az 1978-as születésű Fabien Clain olvassa fel a közleményt, miközben az anasidot három évvel fiatalabb öccse, Jean-Michel énekli. A testvérpár a Franciaországhoz tartozó Réunion szigetén született gyakorló katolikus családban, gyerekkorukat a dél-franciaországi Toulouse-ban töltötték. Tunéziai sógoruk hatására tértek át az iszlám hitre, s a 2000-es években iszlám harcosokat toboroztak Iránba, amiért Fabient öt év börtönbüntetésre ítélték. Először Jean-Michel csatlakozott családostul Szíriában az Iszlám Államhoz 2014 januárjában, bátyja egy évvel később követte. A két testvér – akik korábban rapperek voltak – a terrorszervezet propagandagépezetét erősítette, korábbi rapszámaik által ihletett anasidokat írtak és adtak elő frankofón dzsihadistáknak. Abu Bakr al-Bagdadi, az Iszlám Állam vezetője személyesen méltatta a Clain testvérek szerepét, s a médiai lovagjainak nevezte őket, amikor 2019-ben a nemzetközi koalíció erői végeztek velük – emlékeztet a nyomozó.
„Miről árulkodik a felvétel? November 14-én annyit tudunk, hogy hét terrorista meghalt, miközben itt nyolcról beszélnek. Ebből az látszik, hogy valami nem úgy történt, ahogyan tervezték” – magyarázza a rendőr. A közzététel pillanatában a terrorkommandó három tagja még szökésben van, s az Iszlám Állam elvből soha nem tesz említést a még életben lévő tagjairól, védve őket a hatóságoktól, és remélve, hogy újabb támadást hajthatnak végre. A terrorszervezet azonnal értesült arról, hogy a teraszokon lövöldöző három merénylő közül kettő, az operációs vezető Abdelhamid Abaaoud és Chakib Akrouh életben van, de azt ekkor még nem tudták, hogy Salah Abdeslam is elmenekült. Azaz a nyomozó elképzelhetőnek tartja, hogy a „nyolc testvérbe” Abdeslam beleértendő, míg a másik két merénylőt szándékosan nem számolták közéjük.
„Egy másik tévedés az, hogy a közleményben kétszáz halottról beszélnek, miközben az áldozatok száma ekkor 127, s már tudjuk, hogy nem érte el a kétszázat. Idézik a célpontokat, de beszélnek egy 18-ik kerületi támadásról is, pedig ott semmi sem történt. Csak annyit tudunk, hogy Salah Abdeslam ott rakta le az autót, amellyel a Stade de France-hoz vitte az öngyilkos merénylőket” – idézi fel a terrorelhárítási nyomozó.
Két hónappal a terrortámadás után, 2016. január 24-én az Iszlám Állam egy hollywoodi filmes eszközöket használó, rendkívül erőszakos montázst tett közzé, amelyhez előzetest és plakátot is készítettek. A nyomozó két fotót vetít egymás mellé. Az egyiken az Iszlám Állam filmjének plakátja látható, rajta fontossági sorrendben a kilenc terrorista (akik közül a francia elitalakulatok időközben megölték Abaaoudot és Akrouhot), a másikon a Bosszúállók: Végjáték című amerikai szuperhős film plakátja, amelyen a szereplők beállítása csaknem megegyezik a terrorista szuperprodukcióéval. Ez utóbbi címe: Öljétek meg őket ott, ahol éritek! A felirat olyan fekete-fehér formában jelenik meg a képernyőn, mint a „Parental Advisory Explicit Lyrics” (Szülői felügyelettel, szókimondó szövegek) szövegű figyelmeztetés egyes amerikai zenei albumokon, ily módon jelezve, hogy korhatáros produkcióról van szó.
A 17 perces filmben a párizsi támadásokat végrehajtó merénylők közül hét katonai egyenruhában látható, amint 2015 nyarán előttük térdelő, narancsszínű kezeslábast viselő foglyokat végeznek ki Szíriában: öten elvágják áldozatuk torkát, ketten pedig lelövik őket. A majdani párizsi merénylők mindeközben franciául elmondják, hogy a francia fővárosban készülnek támadásra. A kivégzések legkegyetlenebb pillanatait a nyomozó kivágta a filmből, ezeket nem mutatják be a tárgyalóteremben. A 2015 nyarán már Európában tartózkodó Abaaoud a filmben az Iszlám Állam zászlaja előtt egy zárt helyiségben mondja el, hogy ő vezeti majd a terroristákat. Brahim Abdeslamot, a fővádlott bátyját pedig egy szíriai lőtéren látjuk célpontokra lőni 2015 elején, amikor néhány napot a kalifátusban töltött. A párizsi merényletekről képek is láthatók a felvételen, amelyeket a világ hírtévéi Breaking News felirattal láttak el. Ezek úgy vannak összevágva, hogy pánik és káosz domináljon bennük, miközben a videójátékokból ismerős piros céltábla közepén François Hollande volt államfő és Manuel Valls volt miniszterelnök arca jelenik meg. A rendőr kiemeli, hogy a lefejezések filmre vétele az Iszlám Állam legfőbb propagandaeszköze.
„A vádlottak padján öt olyan gyanúsított ül, aki járt Szíriában. Vajon velük is készülhetett ilyen videó?” – kérdezi az egyik ügyész. „Ha meghaltak volna a merényletekben, valószínűleg róluk is felkerült volna az internetre egy ilyen felvétel – válaszolja a rendőr. Ha az Iszlám Állam róluk nem forgatott ilyen anyagot, az hanyagságukról tanúskodna, márpedig az nem szokása a terrorszervezetnek.”
2016. július 6-án Bosszúm címmel az Iszlám Állam egy videóklipet is közzétett a merényletekről, amelyhez a dalt szintén a Clain testvérek komponálták. Ebben az anasidban azonban már nem „kilenc dzsihadistát”, hanem „tíz oroszlánt” említenek. A nyomozó szerint az Iszlám Állam ezzel akarata ellenére elismerte, hogy Salah Abdeslam is a terrorkommandó tagja volt. Azaz a fővádlott életben maradását és visszatérését Brüsszelbe nem megfutamodásnak tekintette a terrorcsoport.